Hieronder vind je de veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Joost® is ontwikkeld om werknemers te helpen bij het verkennen van de mogelijkheden van het pensioen en het Generatiepact.
Joost® geeft je een schatting. Dit is een beeld van je netto inkomen, op basis van de keuzes die je in Joost® maakt. Je haalt ook gegevens op met de PROambt-App of voert deze zelf in. De gegevens van Mijnpensioenoverzicht.nl worden 1 keer per 4 maanden geactualiseerd, de gegevens van UWV 1 keer per maand en de gegevens van de Belastingdienst worden 1 keer per jaar geüpdatet. Het kan daarom zijn dat recente wijzigingen in je inkomen of uitgaven niet in de berekeningen zijn meegenomen. Hierdoor kan het netto inkomen dat je in werkelijkheid te besteden hebt afwijken van het netto inkomen in Joost®.
Naast het pensioen dat je hebt opgebouwd bij je huidige werkgever, heb je wellicht ook bij andere pensioenfondsen of -verzekeraars pensioen opgebouwd. Joost® neemt je andere pensioenen ook mee in de berekening. Maar, elk pensioenfonds heeft zijn eigen regeling, met eigen voorwaarden. Om toch een berekening te maken gaat Joost® uit van algemene uitgangspunten.
Joost® geeft je dus een eerste beeld, een indicatie. Deze kan afwijken van de werkelijke cijfers. Als je naar aanleiding van je verkenning tot een besluit komt (bijvoorbeeld deelnemen aan het Generatiepact, eerder stoppen met werken, of minder werken) raden we je altijd aan om eerst de Pensioenplanner van je pensioenfonds in te vullen. Vraag ook financieel advies bij een onafhankelijk adviseur.
Je hebt dan waarschijnlijk 1 veld niet ingevuld. Om verder te gaan is het nodig dat alle velden ingevuld zijn.
Hoe zie ik wat mijn netto inkomsten zijn op mijn AOW-leeftijd?
Op de rechterkant van het scherm zie je boven de bedragen de meerdere scenario's waar je mee gerekend hebt. Door op 1 van deze wensen klikken, verschijnen de inkomsten en uitgaven die hierbij horen.
Hoe zie ik alle afzonderlijke inkomsten en uitgaven?
Klik op de bol met het bedrag om het overzicht met alle afzonderlijke inkomsten te bekijken. Wil je deze bedragen aanpassen? Ga dan naar ‘Gegevens’.
In een aantal situaties kun je geen gebruik maken van Joost®, of moet je er rekening mee houden dat de resultaten niet volledig zijn.
Je bent volledig arbeidsongeschikt
Omdat je volledig arbeidsongeschikt bent, kun je jouw ouderdomspensioen niet vervroegd opnemen. Joost® houdt hier geen rekening mee en kan daarom geen juiste berekening maken.
Je bent gedeeltelijk arbeidsongeschikt
Je mag alleen voor het gedeelte dat je arbeidsgeschikt bent vervroegd pensioen opnemen. Joost® houdt hier geen rekening mee en kan daarom geen juiste berekening maken.
Je ontvangt al gedeeltelijk ouderdomspensioen
Joost® houdt geen rekening met het (gedeeltelijk) vervroegd ouderdomspensioen dat je al ontvangt. Daarom kan hij geen juiste berekening maken.
Je bent jonger dan 25 jaar
Je AOW-leeftijd is nog zover weg, dat Joost® geen duidelijke inschatting kan maken van het pensioen dat je nog opbouwt.
Je jaarsalaris is hoger dan € 107.593,- bruto
De regering heeft sinds 1 januari 2015 de pensioenopbouw beperkt. Is je fulltime salaris hoger dan € 107.593,- bruto per jaar? Dan bouw je over je salaris boven € 107.593,- geen pensioen op. Je betaalt hier ook geen premie voor. Joost® kan geen juiste berekening maken als:
- je meer dan 100% wilt gaan werken, terwijl je nu minder dan 100% werkt. Dit leidt in Joost® tot een hoger verwacht pensioen dan er feitelijk zal zijn.
- je nu meer dan 100% werkt en later minder dan 100% wil gaan werken. Dit leidt in Joost® tot een lager verwacht pensioen dan er feitelijk zal zijn.
Nee, je gegevens en je indicatie worden verwijderd uit Joost® en de PROambt-App op het moment dat je deze afsluit. Wij bewaren jouw gegevens dus niet.
Tip: let wel altijd op waar je apps zoals de PROambt-App gebruikt. Het is slim om gevoelige informatie niet op te vragen op open netwerken, zoals een 3G- of 4G-verbinding of een wifi-netwerk in een restaurant. Dat geldt niet alleen voor de PROambt-App, maar voor veel apps, zoals bijvoorbeeld je internetbankieren app.
PROambt leidt je langs 4 websites waar je financiële gegevens beschikbaar zijn. Dit zijn de websites van MijnOverheid (NAW), de Belastingdienst (hypotheek en/of alimentatie), UWV (voor salarisgegevens) en Mijnpensioenoverzicht.nl. Als je een partner hebt, kun je zijn of haar gegevens ook bij deze websites ophalen.
MijnOverheid
Je haalt hier je NAW-gegevens en gezinssamenstelling op. Deze gegevens worden gebruikt om een nauwkeurige inschatting van je uitgavenpatroon (NIBUD) te schatten.
Belastingdienst
Je haalt hier de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) op. Hierin staan gegevens over je financieel huishouden, inkomen, bezittingen en schulden. Dit is dezelfde informatie die ook al vooraf is ingevuld bij het doen van je jaarlijkse belastingaangifte. De gegevens van de Belastingdienst zijn gebaseerd op je laatste belastingaangifte. Wijzigingen na je laatste belastingaangifte zijn dus niet meegenomen.
UWV
Bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) haal je je actuele salaris op. Je werkgever geeft iedere maand je salaris door aan UWV.
Mijnpensioenoverzicht.nl
Bij Mijnpensioenoverzicht.nl haal je op hoeveel pensioen je tot nu toe hebt opgebouwd en op hoeveel je later recht hebt. Dit zijn alle pensioenuitvoerders waar je pensioen hebt opgebouwd, niet alleen je huidige werkgever. Alle pensioenuitvoerders zijn verplicht deze gegevens aan jou beschikbaar te stellen via Mijnpensioenoverzicht.nl.
Heb je het idee dat je opgehaalde gegevens niet kloppen? Neem dan contact op met de instantie waar de gegevens vandaan komen (MijnOverheid, Belastingdienst, UWV of Mijnpensioenoverzicht.nl). Je kunt je pensioengegevens wel zelf aanpassen in je overzicht, voor een berekening op basis van de juiste gegevens. Ga in het dashboard naar ‘Gegevens’. Hier kun je aanpassingen doen.
Heb je je inkomstengegevens met de PROambt-App verzameld? Dan is het vakantiegeld en een eventuele 13e maand en/of eindejaarsuitkering meegenomen in de berekening van de gemiddelde maandelijkse inkomsten. Deze inkomsten krijg je meestal in 1 keer, maar Joost® heeft deze over alle maanden verspreid.
Je kunt de gegevens van je salaris bekijken en aanpassen zodra je in het dashboard komt. Op dit scherm zie je boven een link ‘Gegevens’ staan. Als je daarop klikt, kun je al je gegevens bekijken en aanpassen.
- Heb je alleen je eigen pensioengegevens ingevoerd of ook die van je partner? Als je het van jullie beiden hebt ingevoerd, dan is het pensioenbedrag dat je hier ziet ook van jullie samen.
- Bij je inkomsten in de toekomst wordt ook de AOW meegenomen.
- Het ontvangen pensioenbedrag bestaat uit het totale pensioen dat je bij verschillende pensioenfondsen hebt opgebouwd.
Kloppen je inkomsten?
Heb je een partner waarmee je één financieel huishouden vormt en die bijdraagt aan de inkomsten? En heb je ook de gegevens van je partner meegenomen in de verkenning? Zo niet, dan gaat Joost® ervan uit dat jij alle kosten van je huishouden voor je rekening neemt. Je kunt de gegevens van je partner alsnog toevoegen. Ga hiervoor naar ‘Gegevens’ en vul hier de gegevens van je partner in.
Kloppen je uitgaven?
Kijk ook bij ‘Schulden’ en controleer hier of je eventuele hypotheekgegevens juist zijn.
Heb je een partner waarmee je één financieel huishouden vormt? Haal dan ook de gegevens van je partner op met de DigiD van je partner. Zo krijg je een compleet beeld.
PROambt leidt je langs 4 websites waar je financiële gegevens beschikbaar zijn. Dit zijn de websites van MijnOverheid, de Belastingdienst, UWV (voor salarisgegevens) en Mijnpensioenoverzicht.nl. Als je een partner hebt, kun je zijn of haar gegevens ook bij deze websites ophalen.
MijnOverheid
Hier haal je je persoonsgegevens op. Dit zijn je NAW-gegevens van jezelf en je eventuele partner.
Belastingdienst
Je haalt hier de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) op. Hierin staan gegevens over je financieel huishouden, inkomen, bezittingen en schulden. Dit is dezelfde informatie die ook al vooraf is ingevuld bij het doen van je jaarlijkse belastingaangifte. De gegevens van de Belastingdienst zijn gebaseerd op je laatste belastingaangifte. Wijzigingen na je laatste belastingaangifte zijn dus niet meegenomen.
UWV
Bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) haal je je actuele salaris op. Je werkgever geeft iedere maand je salaris door aan UWV.
Mijnpensioenoverzicht.nl
Bij Mijnpensioenoverzicht.nl haal je op hoeveel pensioen je tot nu toe hebt opgebouwd en op hoeveel je later recht hebt. Dit zijn alle pensioenuitvoerders waar je pensioen hebt opgebouwd, niet alleen je huidige werkgever. Alle pensioenuitvoerders zijn verplicht deze gegevens aan jou beschikbaar te stellen via Mijnpensioenoverzicht.nl.
Heb je het idee dat je opgehaalde gegevens niet kloppen? Neem dan contact op met de instantie waar de gegevens vandaan komen (Belastingdienst, UWV of Mijnpensioenoverzicht.nl). Je kunt je pensioengegevens wel zelf aanpassen in je overzicht, voor een berekening op basis van de juiste gegevens. Ga in het dashboard naar ‘Gegevens’. Hier kun je aanpassingen doen.
PROambt gaat uit van de volgende principes:
- Als je Joost® afsluit, worden je gegevens meteen verwijderd.
- Er wordt nooit informatie opgeslagen door PROambt. Zodra je de PROambt-App weer sluit, wordt alle informatie automatisch verwijderd.
Tip: let wel altijd op waar je apps zoals de PROambt-App gebruikt. Het is slim om gevoelige informatie niet op te vragen op open netwerken, zoals een 3G- of 4G-verbinding of een wifi-netwerk in een restaurant. Dat geldt niet alleen voor PROambt, maar voor veel apps, zoals bijvoorbeeld je internetbankieren app.
Een QR-code (Quick Response) is een barcode die gescand kan worden met een QR-code reader app op smartphones. Deze zit al ingebouwd in de PROambt-App. Je hoeft geen aparte reader te downloaden. Het werkt als volgt:
- Open de PROambt-App
- Richt met de camera van je smartphone op de QR-code, tot de QR-code volledig in beeld is.
Gebruik je Joost® op je smartphone of tablet? Dan hoef je geen QR-code te scannen.